نبرد جانشینی

ژانویه 13, 2018

از جوانی که تکه‌تکه و از اینجا و آنجا تاریخ بعد از انقلاب را می خواندم به مرور چیزی برایم روشن شد. اتفاقات ۲-۳ قبل از فوت امام را اگر بدون در نظر داشتن مساله جانشینی نگاه کنیم، خیلی از روندها ناقص می‌ماند.
الان هم حداقل از سال ۹۴ ما و رویدادهای سیاسی‌مان آمیخته با مساله جانشینی‌ست. چیزی که کم‌کم از حالت مساله جانشینی به نبرد حانشینی تبدیل شده است.

از بیماری و فوت آقای مهدوی کنی تا انتخابات آخر خبرگان، تا انتخاب رییسی مثل جنتی،

از فرآیندی که به نامزدی رییسی برای ریاست‌جمهوری منجر شد تا انتشار صوت جلسه آقای منتظری با هیئت اعدام های ۶۷ ، تا دوئل شدن انتخابات ریاست جمهوری، تا حاد شدن اختلاف روحانی و لاریجانی قضا، تا منتشر شدن فیلم کاملتر جلسه انتخاب رهبر در سال ۶۸، از طرفدار حق اعتراض خیابانی شدن آنها که کف خیابان خط قرمزشان بود، تا تکرار حرفهای نامه های قاسم شعله‌سعدی در تحلیل‌های بی.بی.سی فارسی من  نشانه های نبرد برای انتخاب یا عدم انتخاب رهبر بعدی را می بینم.

راستی مرگ غیرمنتظره آقای هاشمی هم تاثیر روشنی بر این نبرد دارد ولی نقل خاطره جعل خاطره توسط هاشمی در روزنامه شرق و تیتر کردن همان یک جمله هم سیاق گامهای طرف های متعدد همین نبرد را دارد.
پ.ن۱: اگر عادت دارید تاریخ را عرصه توطئه یک‌طرفه یکسری قدرت متحد بدانید (حالا می خواهد آمریکا و انگلیس باشد یا بیت و  سپاه و …) این پست برایتان مضر است.

پ.ن۲: یادم رفت 😎

بیان دیدگاه