آزادی های یواشکی پدیده نیست خاطره است

ژوئن 10, 2014

آزادی های یواشکی مدتیست روی موج خبرهاست دلواپس ها دلواپس تر شده اند برای وضع حجاب. به نظر من برخورد خاص با کلیپ رقص هم واکنشی به این قضیه بود. بعضی ها کار را به دادن نسبت فحشا و مورد تجاوز قرار گرفتن در اینترنت و تلویزیون هم کشاندند (این دومی را تا نشنیدم اور نمی کردم). تلویزیون از اغفال زنان و دختران ایرانی توسط مسیح علینژاد می گوید و بعضی ها در فضای مجازی نگران ایجاد موج کشف حجاب و مطالبه حجاب اختیاری شده اند.

***

اگر کسی در محیط شبکه های اجتماعی حضور داشته باشد می بیند که اصولا مدتهاست کل فیس بوک و حتی کل اینترنت محل آزادی های یواشکی تعداد قابل توجهی از دختران و زنان ایرانی است. عکس پروفایل بی حجاب، گذاشتن عکس عروسی و سفر و … تقریبا امر معمولی شده است. اگر در فهرست دوستان هرکسی بگردید چندتایی چهره بی حجاب (در درجات مختلف) می بینید. این محدود به غیر مذهبی ها هم نیست. گاهی با کسی دوست یا همکار هستید و او به خارج می رود. آنجا بی حجاب می شود و عکس فیسبوکش هم چنین می شود. گاهی کسی همینجاست ولی تغییر می کند و تغییرش را در عکس هایش می توان دید. شاید تو دیگر با خود او بیرون از اینترنت چندان ارتباطی نداری ولی خاصیت فیس بوک همین است که دوست های نادیده را از هم باخبر نگه می دارد. حتی دختران محجبه ای را هم می بینی که عکس فیس بوکشان متفاوت است. از کمی زلف افشان تا بی حجابی کامل. دختر چادری را با مانتو می بینی. دختر مانتویی را در لباس خانه یا مهمانی. به شوخی به همسرم می گویم گویا فیس بوک محرمیت خاصی ایجاد می کند. من یکی همیشه به فکر می افتم علت اینکارشان چیست؟ حجابشان به خاطر جبر بیرونی خانواده یا محیط نزدیکشان است یا از حدود privacy شان بی خبرند. شاید اگر یکی دو نفر این کار را می کردند می رفتم دنبال تذکر و امر به معروف و … ولی وقتی موج فراگیر است ترجیح می دهم اول درست بفهممش و مراقب باشم ارتباطی را که شاید روزی به درد بخورد (درد دین و اجتماع نه من) برای تذکری که بعید است اثر داشته باشد هدر بدهم. فیس بوک را مثال زدم چون معروف و متداول است وگرنه در گوگل پلا و وایبر و اینستاگرام و … وضع کمابیش همین است.

سوال این است که با صفحه آزادی های یواشکی چه اتفاق جدیدی افتاده است؟ اگر این وضع فیس بوک و حتی تلاش های ناموفق گشت ارشاد در تغییر وضع پوشش زنان نشان دهنده مطالبه بی حجابی توسط بخشی از زنان و دختران ایرانی نیست چیست؟ برادرانی که الان احساس خطر کرده اند قبلا برای همه اینها که گفتم چه کرده اند جز فیلتر کردن فیس بوک و غیررسمی کردن آن؟ آیا جواب داد؟ اگر می فهمیدند اصل قضیه چیست به جای فحش دادن به علینژاد و انتقاد از مسئولین بابت محدود کردن گشت ارشاد فکر می کردند چرا این مطالبه ایجاد شده؟ و الان که ایجاد شده چه باید کرد.

گویا دیر رسیدن، دیر فهمیدن و معلول را چسبیدن و علت را رها کردن جزء شخصیت بعضی اصولگرایان و حزب اللهی ها شده است.

پ.ن جهت اطلاع کسانی که با یک پست آدمها را قضاوت می کنند و حتی آن یک پست را هم درست نمی خوانند، من مسلمان، معتقد به حجاب و ملتزم به آن و احکام مرتبط هستم و حداقل هنوز حجاب اختیاری به عنوان یک راه حل نپذیرفته ام.

یک پاسخ to “آزادی های یواشکی پدیده نیست خاطره است”

  1. بهروز said

    گفتین که حجاب اختیاری رو به عنوان راه حل نپذیرفتین. البته من نمیدونم راه حل چی‌ منظورتون بوده، اما خواستم بپرسم که دلیل چیه. فکر می‌کنم برخوردتون با این مساله فقط بر اساس احکام مذهبی‌ نیست، چون گفتین «حداقل هنوز»، یعنی‌ قابل تغییر. حالا من می‌خوام بدونم شما در حجاب به دنبال چی‌ هستین که اگه اختیاری باشه در خطر میفته؟ اگه دلیل این که چون عرف جامعه این میگه برام قابل فهم، فقط مشکل این می‌شه که حالا عرف جامعه رو کی‌ تعیین می‌کنه که بحث سیاسی و چندان جالبم نیست. اما اگه دلیل دیگه ای، دوست دارم بدونم، چون من هم تا بحال دلیل قانع کننده‌ی برای حجاب اجباری نشنیدم. بر عکس در تجربه خودم این مساله‌-با اینکه ممکن روزمره و کوچیک جلوه بده-یکی‌ از بهانه‌های اصلی‌ تحقیر زنها در جامعه ماست. بدتر این که چون قانونی که با عرف بخش قابل توجهی‌ از جامعه ما فاصله داره اجراش به شدت مشروعیت زدا.

پاسخی بگذارید

