دو نکته در مورد آخرین سخنرانی رهبری

آوریل 24, 2011

سخنرانی اخیر آقای خامنه ای برای من حاوی نکات متناقضی بود.

نکته اول این سخنرانی مقابله ایشان با انتقادات اصولگرایانه از ناسازگاری احمدی نژاد با تلقی رسمی از ولایت فقیه بود. چیزی که در موارد دیگر هم اتفاق افتاده است و ایشان بر خلاف مشی سکوتی که اغلب در برابر آماج انتقادات و تهمت های اثبات نشده و توهین ها توسط طرفدارانش به اصلاح طلبان و حتی مثال هاشمی در پیش دارد همیشه پس از برخورد با اقدامات حاد احمدی نژاد از برخورد حامیانش با وی جلوگیری می کند. اغلب هم از تکنیک کوچک جلوه دادن قضیه و منع از پیگیری آن استفاده می کند. جریان دوستی با مردم اسرائیل نمونه این رفتار در گذشته بود. این تکنیک در سخنرانی اخیر  تناقضش را بیشتر نشان داد. معلوم نیست کدام «غفلت از مصلحت بزرگ» در این قضیه «نه چندان مهم» موجود بوده است که دخالت رهبری را سبب شده است.

نکته دوم سخنانی بود که نتیجه ضمنی آن خطاپذیری رهبری است. این البته نکته ای بدیهی است اما اشاراتی مانند «من حقیر»، «با تمام حقارتی که دارم»، » بنده هم نقص دارم»  بعد سکوت در برابر از غلوهایی مانند یاعلی گفتن هنگام تولد و سید خراسانی نامیدن در سی.دی معروف خوشایند است هرچند کافی نیست. نمی دانم فداییان ولایت درک می کنند که امثال من اینکه رهبر نظام خود را از غلو و تکبر بری کند، متملق را براند و تواضع کند را نشانه بزرگی وی می دانیم نه تملق و غلو و سنگین تر کردن القابی را که آنان نثار مقتدایشان می کنند. تاکید بر نظارت بر رهبری و امکان انحراف وی مانند هر فرد غیر معصومی را دال بر سلامت پاکی وی می دانیم نه راندن هر منتقدی را به دلیل تضعیف رهبری.

طنز تلخ قضیه این است که اکثر سایتهای اصولگرا و اخبار سیما در تیتر بندی خود از عبارت «تا من زنده هستم، تا من مسئوليت دارم، به حول و قوه‌ى الهى نخواهم گذاشت اين حركت عظيم ملت به سوى آرمانها ذره‌اى منحرف شود.» قسمت «تا من مسئولیت دارم» را که لازمه اش امکان انحراف رهبری و عزل او است را حذف کرده اند.

پاسخی بگذارید

